Reisdagboek - Reisverslag uit Motovun, Kroatië van Robin en Els Alphen - WaarBenJij.nu Reisdagboek - Reisverslag uit Motovun, Kroatië van Robin en Els Alphen - WaarBenJij.nu

Reisdagboek

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Robin en Els

24 Juli 2014 | Kroatië, Motovun

Dag 1 15 juli 32,64 KM, Max km/h 37,5

Vanochtend om tien over zeven vertrok ons vliegtuig richting Venetië, dat betekende dat we om drie uur naast ons bed stonden, na een krappe 2 uur geslapen te hebben. Nadat de tandem op de aanhanger lag en alle overige spullen in de auto was het tijd om richting Eindhoven te fietsen. De mevrouw achter de incheckbalie vond onze 2,5 meter lange doos (waar de tandem) inzat erg grappig. Na twee keer gebeld te hebben begreep ze wat ze er met het ding moest gebeuren. Een hoop gesleep en gezeul later hadden we de tandem afgegeven en was het wachten op het vliegtuig. Voor dat we goed en wel in de lucht hingen waren we al in slaap gevallen. Na nog een uurtje geslapen te hebben werd de landing naar Venetië al ingezet. De fiets kwam er gelukkig heel huid, de doos wel wat gehavend, maar de fiets heel. Op het vliegveld de fiets zo snel mogelijk in elkaar gezet, dat trok heel wat bekijks. Na drie keer verkeerd gefietst te hebben (we dachten een mooiere route te kunnen nemen die dood bleek te lopen) stonden we rond twaalf uur op de camping. We hadden geen eten bij en nog geen gaspitjes, die mochten niet in het vliegtuig. Gelukkig was er een kilometer of 8 verderop een decathlon waar ze gaspitjes verkochten en fatsoenlijke petten. Een pet was geen overbodige luxe, we moeten nog wennen aan de hitte hier. De rest van de dag hebben we eten gekookt en geslapen. Morgen gaan we in Venetië zelf kijken.

Dag 2 16 juli 0 KM
Het was vannacht niet zo warm en gezien het feit we nog moe waren van gisteren hebben we heerlijk geslapen in onze tent. Na het ontbijt met de bus naar Venetië geweest en daar wat rond gestruind. De stad viel wat tegen, het is allemaal erg vervallen. Overal valt het pleisterwerk van de muren af, dat geeft een armoedige blik, erg jammer. Het is ook heel erg druk met op het water. De traditionele gondels zijn wel erg mooi om over het water te zien gaan. Nadat we wat kerkjes hadden bezocht zijn we naar de basiliek gegaan en nog even bij het paleis gekeken, morgen gaan we daar naar binnen. Vanaf de basiliek zijn we naar de Rialtobrug gelopen. Vanaf hier we terug gelopen naar de bus. Uiteindelijk toch de hele dag in de stad rondgehangen. Morgen kopen we een hop on hop of ticket voor de boot, de busboot. Dan kunnen we mooi door Venetië varen en uitstappen waar we willen. Tot nu toe hebben we nog niet het idee dat we iets vergeten zijn, behalve een linker slipper. Robin kwam er vanochtend achter dat hij twee rechter slippers bij had. Ons avondeten zal in Italië vooral bestaan uit pasta met tomatensaus, mozerella en tonijn. Vanavond gaan we nog even bedenken waar we vrijdag heen gaan fietsen en vooral waar we gaan overnachten. In de richting van Kroatië zijn er weinig overnachtingsmogelijkheden, althans weinig campings. Op de route die we in gedachten hadden is de dichts bijzijnde camping 150 km verderop. Dat is een beetje ver.

Dag 3 17 juli 0 KM
Vanochtend iets langer uitgeslapen. De hitte in combinatie met een dag door de stad slenteren is vrij vermoeiend. Gelukkig gaan we vandaag met de busboot door Venetië varen. Na ons ontbijt zijn we richting Venetië gegaan, eerst wat dagkaartjes voor de boot gekocht en daarna met de boot naar het Paleis gevaren. Een erg mooi paleis met gelukkig niet al te veel schilderijen (daar heb ik na Florance vorig jaar een trauma aan over gehouden, daar hebben we een hele middag Madonna met bambinos gekeken). De muren en plafons waren indrukwekkend en we konden via de zuchtbrug zo naar de gevangenis lopen. De gevangen moesten vroeger vanuit het paleis over die brug naar de gevangenis en daar zuchtten ze altijd, vandaar de naam. De gevangenis was erg mooi om te zien. Hele donkere holletjes zonder ramen met hele kleine deuren, wel wat anders dan tegenwoordig. Eenmaal uit het paleis zijn we naar het Lido gevaren, Robin heeft aan het strand nog even een duik genomen. Na een ijsje gegeten te hebben en nog 1,5 uur richting de bus te varen was het tijd om terug richting de camping te gaan. Bij Lidl nog wat boodschappen gedaan, vandaag eten we internationaal. Aardappelwafels uit Engeland, Indiaase kipstukjes en een Italiaans bijgerechtje, wat een luxe! En dat op 2 campingpitjes. Morgen de eerste fietsdag!

Dag 4 18 juli 114,5 KM, Max km/h 36,7
En we zijn onderweg naar huis! Gelukkig duurt het nog zo´n 1,5 maand voordat we thuis zijn, eerst nog lekker vakantie houden. Om 06:30 uur ging de wekker, zoals gewoonlijk op fietsdagen, af. Rond 08:15 uur hadden we al onze zooi ingepakt en zaten we op de fiets. Het belooft een warme dag te worden, gelukkig wel een vlakke dag. De eerste kilometers moesten we het drukke gebied rondom Venetië uit zien te komen. Ook een tandem met zo’n 45 kg bagage was even wennen. Nog heel even hebben we gedacht dat het frame in het vliegtuig gebogen was (we hebben we doos niet erg netjes op de bagagekar zien liggen), maar we moesten even wennen. Al vrij snel kwamen we op de rustigere gedeeltes en aan het begin van de middag reden we langs een prachtig beekje. Halverwege dat fietspad was er een botenkerkhof, toch leuk omdat zo te zien. Allemaal oude houten bootjes die half vergaan waren in het water. Het was een bijzondere aanblik. Ook de rest van de weg was lekker vlak en we schoten dan ook heel aardig op. Rond een uur of drie hadden we er al 70 km opzitten. De laatste kilometers voordat we in Budoia waren moesten we flink klimmen. Dat viel zwaar na 100 km in de hitte. We wisten ook niet zeker of de camping die we op het oog hadden ook daadwerkelijk een camping was. Gelukkig bleek dat wel zo te zijn. We stonden op de cowboy en indianen camping. Het was eigenlijk een soort bed en breakfast met een camping. Voordat de tent goed en wel stond hoorde we knak, dat was de stok. Gelukkig hadden we al bedacht dat onze tent wat ouder was en dat er wel eens stokken konden breken en hadden we dus reserve stokken meegenomen. Er mogen nu nog 3 stokken breken voordat de tent in de kliko kan. Er was verder niemand op de camping, behalve wat poesjes. We konden gebruik maken van de badkamer die bij de B&B hoorde, met een heerlijke douche. Onze zonnebrand werkte helaas niet zoals we gedacht hadden. Mijn benen vertonen overal rode vlekken en m’n ene arm is meer gekleurd dan m’n andere, morgen maar eens beter opletten.

Dag 5 19 juli 81,68 KM, Max km/h 51,6
Vannacht hebben we niet zo heel goed geslapen, het was erg warm in de tent. De eerste 25 km moesten we klimmen, en dat was toch wel erg wennen, vooral ook omdat het zo warm is. En dan te bedenken dat het vorig jaar nog 10 graden warmer was en we totaal niet het idee hadden dat het zo snikheet was als dat we nu denken. Een typisch gevalletje niet kunnen wennen aan de hitte. Na 5 km kwamen we een winkel tegen en konden we voer kopen voor een fatsoenlijk ontbijt. Het brood wat we hadden was niet meer te vreten. Vanaf Mondiago was het allemaal wat minder klimmen en meer afdalen, toen ging het lekker. Al waren we wel heel erg moe en stopten we vaak om te rusten. Gisteren schoten we harder op. Halverwege de dag hebben we bedacht om eerder naar een camping te gaan en 15 km van de route af te wijken. 's Middags kregen we honger en vonden we het tijd om naar de winkel te gaan. Maar die rare Italianen vinden het leuk om tussen 13:00 en 16:00 de winkel te sluiten, vaak precies op de momenten dat wij in een stad zijn en er dus een winkel in de buurt is. Nadat we nog wat bergjes op en af geklommen zijn reden we Gemona di Friuli binnen waar nog een winkel was en onze camping. We waren na een warme, vrij zware, maar schitterende dag redelijk op tijd op de camping. We hebben de hele dag langs de Dolomieten opgereden. Prachtige bergen, met prachtige uitzichten. En ook nog een camping met tuintafel, wat wil je nog meer? Iets minder muggen misschien, vervelende beesten. M’n hele benen staan vol met bulten.

Dag 6 20 juli 114,85 KM, Max km/h 58,8
Het was vroeg vanochtend, om 07:00 zaten we al op de fiets. Het was heerlijk om zo vroeg te fietsen, heerlijk rustig, de zon die boven de bergen op kwam. In het dorpje zelf hebben we nog even ontbeten voordat we verder gingen. Gisteren waren we zo’n 15 km van de route afgeweken, die moesten we nu weer terug. Dat ging een stuk vlotter dan gisteren. Het is vandaag zondag dus we hebben al ons eten voor vandaag al bij, de winkels zullen waarschijnlijk niet open zijn. In de loop van de middag lieten we de dolomieten achter ons en naderden we de Slovenische grens. Het was overduidelijk waar Italië ophield, daar waar een mooie laag asfalt begon. Het was een mooie dag met aardig wat korte klimmetjes. Nadat we voor de tweede keer de Sloveense grens overgingen (we hebben een groot deel van de middag rond de grens gereden) was het een aardig eindje klimmen, daarna was het een kwestie van afdalen naar de camping. Een prima camping om onze eerste nacht in Slovenië door te brengen.

Dag 7 21 juli 45,28 KM, Max km/h 46,0
De plannen voor vandaag zijn gewijzigd, het zou een lange dag worden, maar daar zouden teveel klimmetjes inzitten, dat was geen handige optie, dus houden we vandaag een korte dag. We vertrokken rond 09:00. De eerste kilometers gingen over een drukke weg. Het is maandag, dus de winkels zijn weer open, dat is mooi, we hebben honger gekregen. We kwamen langs een klein buurtsupertje waar we in het Sloveens uit konden leggen welke broodjes we wilden, lastig als je geen woord Sloveens spreekt, maar het kwam goed. Na 7 km begon een vrij stijl klimmetje met een stijging van 7%. Helaas kwam er geen afdaling maar, de komende kilometers blijven we rond de 300 hoogtemeters rijden. In Sezana hebben we nog wat boodschappen gedaan, leuk winkelen daar, voor 25 ct koop je daar een 2 liter fles sevenup. Toen we de winkel uitkwamen begon het ineens hard te waaien en de hele lucht trok dicht. Binnen 10 minuten begon het te stortregenen, gelukkig stonden wij onder het afdak bij de winkel. De regen bleef maar aan houden, maar wel minder heftig, na een half uur toch maar besloten om te gaan fietsen. Kunnen we meteen testen hoe waterdicht onze tassen zijn (we hebben vorig jaar 6 weken zonder regen gefietst). Alles is waterdicht, toch fijn. Na 10 km door onverharde, en soms onbegaanbare bospaadjes kwamen we op de camping aan in Villa Opicina, met een prachtig uitzicht over Trieste.

Dag 8 22 juli 5,34 KM, Max km/h 37,5
Om 05:45 stond de wekker, na twee keer snoozen en daarna nog een uur geslapen te hebben, hebben we besloten om vandaag uit te rusten, we zijn toch wel erg moe en morgen maar te gaan fietsen. We hebben helemaal niks gedaan, behalve even naar de winkel geweest! Hele middag in de tent naar de regen liggen luisteren en nog even internetten op de camping. Morgen een nieuwe poging om naar Motovun (Kroatië) te komen.

Dag 9 23 juli 81,28 KM, Max km/h 56,3
De zon komt op als wij onze tent uitkomen, het belooft een mooie dag te worden. Voordat we echt aan onze tocht richting Motovum beginnen, kijken we nog even rond in Trieste. Een stad die zo’n 300 meter lager ligt (aan de kust) dan onze camping, een lekkere afdaling dus. Trieste verlaten we via een lange klim van 20 km die niet al te stijl is en prima te doen. Het is een oude spoorbaan die omgetoverd is tot fietspad (ik zeg van alle spoorbanen fietspad maken) door een prachtig stukje natuur met heel veel mooie uitzichten. Eenmaal boven aangekomen was het een aantal kilometer afdalen en vervolgens weer wat kilometers klimmen. Toen we eenmaal boven waren was het een kwestie van afdalen naar de Kroatische grens (we waren op het fietspad vanuit Trieste al van Italië naar Slovenië overgestoken). De Kroatische grens was nog een grens waar we twee keer ons paspoort moesten laten zien en we vreemd werden aangekomen. In Kroatië zelf mochten we nog een stuk afdalen naar het dal bij Motovum. Motovum zelf lag op een heuvel die van ver al te zien was, gelukkig lag de camping een stuk lager. We hadden de laatste paar kilometers de keus om over een fietspad met geringe stijging te gaan of over de grote weg met 10% stijging. De keus was snel gemaakt, dachten we. Het eerste deel van het fietspad had meer weg van een oerwoud dan van een fietspad, maar we hebben het overleefd en zijn boven gekomen.
Dag 10 24 juli 55,61 KM, Max km/h 54,6
Vandaag houden we een semi-rustdag. We laten onze tent op de camping in Motovum staan en fietsen naar Porec, een badplaats aan de Kroatische kust. Het is een km of 30 fietsen waarvan de eerste paar kilometers een flinke stijging. Al met al prima te doen. Tegen de middag zijn we in Porec, waar we eerst even een lunch inslaan bij de supermarkt voordat we het stadje verkennen. Een leuk klein stadje, wel bomvol met toeristen, vooral Nederlandse toeristen. De hele middag door de stad gezworven tot dat het hard begon te waaien ineens. We besloten terug te fietsen naar de winkel om avondeten te kopen en terug naar de camping fietsen. Nu eerst een klim en daarna een afdaling. Een beetje jammer was het feit dat het de terugweg de hele weg geregend heeft, gelukkig waren we zo snugger om onze regenjacks mee te nemen. Na het avondeten nog even omhoog geklauterd naar Motovum. Niet echt een heel leuk dorp, erg vervallen inmiddels en heel erg stijl. De uitzichten waren wel mooi, maar die hebben we al meer gezien. Morgen verlaten we Kroatië en gaan we terug naar Slovenië.